maandag 14 april 2014

De ads


Over het ontstaan en de ontwikkeling van Waddenpost.
Een van de pijlers van Waddenpost is advertentiemodule. Het verdienmodel is gebaseerd op advertenties. Ik heb gekozen voor Google ads en zelf in te vullen banners.
De Google ads worden automatisch op de website geplaatst en Alserda media heeft hiervoor speciale plekken ingeruimd. In overleg met de ontwerpers, De Jongens van De Jong, is de websitebouwer aan de slag gegaan.
Aan de ads moeten we gaan verdienen. Niet alleen eigenaar van de website, maar ook de Waddenposters. Dat gaat niet zomaar, daarvoor moet de website zich eerst bewijzen. Waddenpost moet aardig wat bezoekers aan zich weten te binden om de kassa te laten rinkelen. Een als die bezoekers de website dan gevonden hebben, dan gaan ook de Waddenposters aan hun publicaties verdienen. Daarvoor hoeven ze zich alleen maar bij Google Adsense te melden en een account aan te maken. Het vraagt wat invulwerk, maar als dat eenmaal gedaan dan heb je er geen omkijken meer naar.
Het is daarna heel belangrijk om niet zelf enthousiast op de advertenties te gaan klikken, want dat heeft Google heel snel in de gaten. Wat dan volgt is een blokkade. Ook moet je niet je opa en oma of vrienden vragen om veelvuldig te klikken, want ook die relaties heeft Google Adsense snel in de gaten en dan volgt onverbiddelijk een blokkering van het account. Daar moet je aan denken. Je moet het eerlijk spelen, want anders jaag je adverteerders op kosten met kliks waar ze niets aan hebben. Het is dus logisch dat Google daar streng op let.
Met de hele doorontwikkeling van de website is er nauw contact met Leeuwarden (Jongens van de Jong) en via Leeuwarden met Groningen (Alserda Media). In nauwqe samenwerking is er een prachtige en functionele website neergezet.